Källkritik och säljkritik
(denna post skrev jag tidigt i Mars och tänkte att bloggen som jag använder så superofta också kunde ha nytta av att få ett nytt inlägg.)
I min historiabok talas mycket om källkritik osv. Tidskriteriet, äkthetskriteriet och t.ex. tendenskriteriet.
Tendenskriteriet innebär att en källa kan ha politiska, ekonomiska eller andra intressen bakom källan de publicerat. Dvs källan är troligtvis vinklad för att se bra ut. I boken beskrivs det så här:
"Den misstänkte mördaren vill gå fri inför domstolen, telefonförsäljaren vill sälja telefonabonnemang och den otrogna makan vill bevara äktenskapet." (H. Nyström, L. Nyström, Ö. Nyström. Perspektiv på Historien Plus. 2011 Malmö. Gleerups.)
Now, jag har jobbat som telefonförsäljare. Många av mina vänner är telefonförsäljare. Vi är bra på att tala och föra oss för att sälja våra produkter till en person som bemöter oss som om vi vore världens avskum. Långt ifrån alla telesäljare snackar skit och ljuger för det kostar oss vårt jobb. Det finns folk som bevakar och kontrollerar så allt går rätt till. Allt annat är olagligt.
Så det känns begränsat kul att hamna i samma kategori som mördare och otrogna när allt man gör är sliter på ett jobb för en taskig lön mot kunder som inte drar sig för att hata en öppet. Vi säljer era älskade dagstidningar billigare till er, vi ger er rabatter på veckotidningar, vi ger er medlemskap som ger er rabatter när ni fixar i ordning ert hus och vi ordnar bättre el-avtal. Vi jobbar för pengar. Vi jobbar helger. Alla säljare vill sälja. De bra säljarna säljer uppriktigt och ärligt.
Folk är onödigt elaka mot stackars telefonsäljare. Det är ju ett jävligt otacksamt yrke, både på grund av vad alla tänker om dem och lönen gör ju inte direkt saken bättre.
Älskar ditt språk. Du är vettig :)